Warto przeczytać

Zachęcamy do lektur, które warto przeczytać…

autyzmKsiążka prof. Ewy Pisuli poświęcona autyzmowi zawiera dogłębną refleksję dotyczącą teoretycznych fundamentów, czyli terminologii związanej z tym zaburzeniem i jego klasyfikacji, wnikliwy komentarz do danych epidemiologicznych oraz niezwykle szczegółową analizę aktualnego stanu badań w zakresie szeroko rozumianej charakterystyki autyzmu i jego przyczyn, a także bieżącej praktyki klinicznej. Liczba badań z udziałem osób dotkniętych autyzmem może wskazywać na to, że zaburzenie to zostało dość dobrze poznane. Autorka – pokazując, ile już wiadomo i jak można tę wiedzę wykorzystywać w codziennej pracy terapeutycznej – uświadamia czytelnikowi, jak wiele jest jeszcze niewiadomych, zwłaszcza w dziedzinie złożonej, wieloczynnikowej etiologii zaburzenia.

sposobKsiażka napisana przez Artura Kołakowskiego i Agnieszkę Pisulę. Autorzy, mający bogate doświadczenie w pracy z dziećmi sprawiającymi problemy wychowawcze, przedstawiają proste, lecz skuteczne metody radzenia sobie z trudnymi i niepożądanymi zachowaniami. Omawiają najczęstsze błędy popełniane przez rodziców i nauczycieli oraz podpowiadają, jak się z nimi uporać.

Dzieci z trudnymi zachowaniami wymagają zdecydowanie więcej uwagi i czasu niż te, które nie sprawiają żadnych kłopotów. Jeśli Wasze dziecko ma trudny temperament, musicie mu poświęcić maksimum uwagi, by dać mu szansę na dobry rozwój. Jeśli jednak Wasze dziecko zaczyna płakać, gdy próbujecie wejść do sklepu drzwiami z napisem "wyjście", potrzebujecie zupełnie innego poradnika - jak sprawić, by dziecko nauczyło się łamać zasady.

terapia

Autyzm jest jednym z najpoważniejszych i najczęściej diagnozowanych zaburzeń rozwojowych. Z niemal 100 rodzajów oferowanych terapii do najefektywniejszych należy stosowana analiza zachowania. Jej skuteczność potwierdza 50 lat badań naukowych i doświadczeń praktycznych.

Autorzy omawiają zagadnienia teoretyczne dotyczące autyzmu i stosowanej analizy zachowania, podstawowe założenia radykalnego behawioryzmu, oceny behawioralnej i pomiaru zachowań. Opisują także metody nauczania osób z autyzmem i rozwijania u nich pożądanych zachowań. Podają wiele zaleceń praktycznych dotyczących korzystania ze strategii proaktywnych w pracy z dziećmi z autyzmem, motywowania ich do nauki, treningu różnicowania i redukowania zachowań niepożądanych.

playing

Książka Julii Moor, angielskiej psycholog i matki dziecka autystycznego, przeznaczona jest przede wszystkim dla rodziców i opiekunów zmagających się na co dzień z problemem wychowania maluchów, u których stwierdzono zaburzenia na tle autyzmu.

W części wstępnej autorka omawia metody inicjowania i przeprowadzania zabaw, które pozwolą przyciągnąć uwagę dziecka, stwarzając okazję do kontaktów i komunikacji. W dalszych rozdziałach przedstawia szczegółowo różne rodzaje zabaw wraz z pomysłami, jak maksymalnie wykorzystać zawarty w nich potencjał edukacyjny i komunikacyjny. Niektóre zajęcia są przeznaczone dla dzieci bardzo zamkniętych w sobie, inne dla maluchów bardziej sprawnych i mówiących. Rodzic powinien wybrać te, które według niego nadają się dla jego dziecka i dotyczą umiejętności, nad którymi chce w danej chwili z nim pracować. Dzieląc się z rodzicami swym doświadczeniem, autorka pragnie przede wszystkim pomóc im uwierzyć w siebie, aby ich starania przyniosły jak najwięcej sukcesów.

amac

WORDS FROM THOSE WHO CARE –Książka świetnego analityka zachowania (Ph.D., C.B.A.) Bobby’ego Newmana, który na co dzień w swojej pracy wykorzystuje stosowaną analizę zachowania. Jest inspirującą kolekcją osobistych historii pisanych przez rodziców i terapeutów, którzy pomagają małym dzieciom ze spectrum autyzmu I innymi poważnymi zaburzeniami. Każdy rozdział zawiera doświadczenia autorów przytoczonych historii stosujących w swojej pracy z dziećmi prezentującymi poważne problemy z zachowaniem interwencję behawioralną. Wśród autorów książki są pedagodzy specjalni, rodzice, terapeuci, psycholodzy oraz analitycy zachowania. Książka godna polecenia ale niestety nie jest dostępna na naszym rynku w języku polskim.

gryizabawy

Niniejsza książka jest przeznaczona dla terapeutów, nauczycieli przedszkoli i rodzin dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej (SPD). Autorka kładzie nacisk również na integrację społeczną i uwzględnia specjalne potrzeby dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Gry i zabawy podzielono na rozwijające dużą i małą motorykę. Pewne novum stanowi rozdział poświęcony aktywnościom ruchowym w wodzie.

ruch

Książka światowej sławy pedagog, która przedstawia metodę twórczego rozwoju dziecka przez i ćwiczenia. Metoda Weroniki Sherborne wykorzystuje dotyk, ruch oraz wzajemne relacje fizyczne, emocjonalne i społeczne w celu rozszerzania świadomości samego siebie i pogłębiania kontaktu z innymi ludźmi. Metoda Weroniki Sherborne jest propagowana jako jeden z ważnych czynników rozwoju psychicznego małych dzieci, szczególnie niepełnosprawnych.

metoda

Książka ta jest przeznaczona dla terapeutów integracji sensorycznej. Znajdziemy tam dokładny opis metody integracji sensorycznej oraz wyjaśnienie na czym polega jej skuteczność.